Kowloon/HongKong

Sydney/Kowloon/HongKong
23 nov.
Weer: HongKong, 26 *C
Vanmorgen ontbeten in het hotel. We kregen korting, waarom weet ik ook niet, maar vind het prima. De laatst gebruikte spullen weer in de tas en ingecheckt. Natuurlijk weer door de controle. Erg goed hebben ze het hier niet gedaan. Ik was vergeten het water weg te doen, niemand heeft het opgemerkt, dus gewoon mee het vliegtuig in. Met een bus werden we naar de vertrekhal van het domestic vertrek gedeelte gebracht. Vliegtuig vertrok naar en landde op tijd in Brisbane.
In Brisbane moesten we weer door de douane omdat we het land echt gingen verlaten. Geen problemen, het was er alleen gigantisch druk. Dus de anderhalf uur overstaptijd hadden we nodig.
Ook deze vlucht vertrok op tijd en kwam op de verwachte tijd in HongKong. Na de  bagage opgehaald te hebben, naar de ATM, een telefoonkrt en een Octopuskaart voor het Openbaar Vervoer aangeschaft. We zijn met de bus naar ons hotel gegaan, duurde ongeveer 30 minuten, ging prima. Naar het hotel lopen van de bushalte was nog geen 5 min. Ingecheckt in het hotel. De kamer is op de 18e verdieping en zeker voor HongKong, of beter gezegd Kowloon, groot. Daarna op pad voor een hapje eten. De receptionist raadde ons een restaurant aan. Prima eten, vooral dat van Arie, het mijne viel tegen, maar niet duur. Daarna terug en naar bed.

24 nov.
We waren vanochtend vroeg wakker, toch last van de drie uur tijdsverschil. Om 08.00 u besloten we toch maar te gaan ontbijten. Eerst bij de receptie nog advies gevraagd hoe we naar de Grote Buddah moeten. Advies was om met de Metro te gaan. Eerst een ontbijtje gescoord in een zaakje binnen waar veel locals zaten. We bestellen een ontbijtje en thee. Arie krijgt macaroniesoep en toast en roerei. Ik heb sandwich met gebakken ei met lunchmeat en bonen in tomatensaus. Was het betere. Alles moet je leren. We bestelden thee zonder melk, maar die was zo zwart dat we toch om melk gevraagd hebben. Is lastig uitleggen als de serveersters geen woord Engels spreken, gelukkig was er een meneer die kon vertalen. Hoor ik me opeens toch een raar geluid, zit de man naast me hoorbaar zijn soep te slurpen.
Daarna naar de Metro. Dat was even zoeken welke lijn we moesten hebben, maar met wat hulp van een Schots echtpaar, die ook naar de Buddha gingen, toch gelukt. De Buddha bevindt zich op  Lantau Island. Je kunt met de kabelbaan. Er is flink wat animo om deze attractie te bezoeken. We staan dus met veel anderen geduldig in de rij. Geen voordringen, geen gemopper, iedereen wacht gewoon. We besluiten een toer te doen. Eerst gaan we met de crystal cable, dit is een kabellift met glasbodem over de bergen naar Lantau, daarna met de bus naar het vissersplaatsje Tai O en daarna een wandeling naar de Po Lin Monastry en de Big Buddha. Het uitzicht vanuit de kaboelbaan is schitterend. We delen de cabine met een Chinees echtpaar, hun dochter of zoon en kleindochter. De zoon nam zelfs een foto van ons met zijn ouders. Grappig wat moet je daar nu mee. De rest van de toer werden we begeleid door een gids. Een aardig meisje dat redelijk verstaanbaar Engels sprak. Het was echt op zn'n chinees, we moesten de gids volgen die met een omhoog gestoken paraplu voor ons uitliep. De bus bracht ons naar het 300 jaar oude vissersplaatsje Tai O. Het grootste gedeelte van het plaatsje bestaat uit metalen huisjes of beter krotten, op het water. De visserij is nog steeds, vooral voor de oudere bevolking, een bron van bestaan. De gevangen vis wordt er gezouten en gedroogd. We gingen eerst een tochtje met een bootje maken. Als we geluk zouden hebben waren er dolfijnen, witte, roze en grijze.  De witte zijn de oudsten, de roze de volwassenen en de grijze de jonkies. Helaas geen dolfijn te bekennen. Na het varen hadden we nog een uurtje de tijd om door het dorpje te lopen. Er waren allerlei kraampjes waar je de gedroogde vis kon komen. Geen idee wat het allemaal was. Een enkele vis kon je herkennen. De geur was ook niet echt aangenaam. Wij hebben bij een kraampje, waar het heel druk was een visballetjes op een stokje gekocht. Het had een ondefinieerbare smaak of eigenlijk smaakte het nergens naar. Er was ook verse vis, die zat in een bak met stromend water, je kon er een uitzoeken en er mee naar een restaurant waar ze de vis dan voor je klaar maken. Hoe vers wil je het hebben. Daarna gingen we naar Po Lin Monastry. Dit klooster is in 1924 opgericht. In 1997 hebben ze een heel nieuw klooster gebouwd. Alleen de toegangspoort van het oude klooster staat er nog. De laan naar het klooster zelf wordt door 12 stenen generaals bewaakt, met op hun hoofd een dier uit de Chinese dierenriem. Elke generaal "waakt" 2 uur. Het klooster bestaat uit twee gebouwen. Het gebouw uit 1997, en een vijf verdiepingen tellend gebouw van een jaar oud.  Alleen de verdieping op de begane grond is voor het publiek toegankelijk. Voor miljoenen aan goud is er gebruikt om verschillende buddha's te maken. Binnen in de zalen mocht je niet fotograferen, wat wel mocht was de Buddha's fotograferen als je in de deuropening stond. Beetje raar. Je kon er ook allerlei soorten wierook kopen. Volgens de gids waren de grote, dikke voor de mensen die veel aan Buddha te vragen hebben. Als laatste vertelde ze over de Big Buddha. De Buddha is van brons, en 34 meter hoog en is gemaakt in China. Het beeld is in stukjes naar Lantau gebracht en door een helicoptor zijn de onderdelen op zijn plaats gebracht. De Buddha is de op een na grootste bronzen, in de buitenlucht zittende Buddha in de wereld. Buddha is een symbool van de harmonische verhouding, tussen mens en natuur en geloof. De Buddha kijkt naar het noorden, dat heeft te maken met de viendschapsbanden tussen het vaste land van China en HongKong. Voor dat je bij de Buddha kunt komen moet je een trap op van 268 treden. Arie is lekker beneden blijven zitten toen ik aan het klimmen was. Boven was het uitzicht schitterend, alleen jammer dat de luchtvervuiling het uitzicht een beetje vertroebeld. Vervolgens weer met de skyrail terug en daarna weer met de metro naar het hotel.
Vanavond naar de Symphony of Light wezen kijken. Een lichtshow, de grootste ter wereld, getoond op 40 gebouwen op HongKong eiland. Het was er redelijk druk, maar wij vonden het tegenvallen. Wel was het uitzicht op de verlichte gebouwen mooi. Wezen eten in een soort eetstraat. In dit autovrije straatje vind je talloze restaurants, van origineel Chinees tot Spaanse tappas en alles wat er tussen in is. Nog even een winkelcentrum binnengelopen. De winkelcentrums zijn hier zo groot dat je makkelijk kunt verdwalen. We hebben genoten vandaag

We zijn laat opgestaan, het was al bijna 9 uur. Na ochtend ritueel gaan ontbijten bij een restaurantje op de hoek van de straat. Het is maar goed dat er menu's zijn met Engelse tekst en plaatjes anders is het bestellen van iets bijna ondoenlijk. Nog moet je soms maar afwachten wat je krijgt, want dan is de Engelse tekst niet altijd duidelijk. Daarna naar de pier om een tochtje door de haven te maken. Wij zijn nog met de ferry naar Wanchai, bleek zakendistrict van HK te zijn, geweest. Daar geluncht en weer terug naa2s Avonds zijn we naar de Night Market geweest. Dit is een bazaarachtige markt waar van alles te koop is. Veelal namaak. Overal zijn er eetstalletjes. Wij besluiten om toch maar bij een "echt" restaurant te gaan eten. Bleek een goede keus. Het is inmiddels ontzettend druk geworden. Zo af en toe benauwd het je zoveel mensen als hier rondlopen. Waar je gek van wordt zijn de kleermakers die allemaal een pak voor je willen maken, ook wordt er gevraagd of je en  (nep) Rolex of tas wilt kopen. Wat kleine dingetjes gekocht. Ook proberen ze je met folders en aanklampen een restaurant binnen te lokken. Tientalle mensen hebben hier hun beroep van gemAkt. Eigenlijk heel triest, zeker als je alle luxe winkels hier ziet. DaR s hijnen bijna alleen Chinezen van het vaste land te kopen. DaarnA terug naar het hotel. Inmiddels kon er ook digitaal ingecheckt worden. De zitplaatsen zijn dus gereserveerd.

Kowloon/HongKong
26 nov.
Weer: bewolkt, 20 *C
Vanmorgrn eerst het grootste gedeelte van de bagage alvast ingepakt. Daarna een ontbijite gescoord en vervolgens naar het Kowloon Park. Dit is een groot park met veel groen en vijvers, ook een grote vogelkooi met allerlei soorten papagaaien. Er werd op verschillende plekken Tai Chi beoefend, voornamelijk door ouderen. Om 12.00 u moeten we uit hecken in het hotel, gelukkig kunnen onze koffers er nog blijven stAn. We gaan nog lunchen en dan twgen 16.00 u met de bus naar het vliegveld. Op naar de boerenkool met worst

1. Hans en Hank:
    26 november 2015
    Wat hebben jullie in korte tijd weer veel gezien, past het allemaal nog wel in jullie hoofd! Maar goed dat je alles opschrijft! Voor ons geweldig om te lezen en voor jullie een geweldig logboek. Ik zou zo zeggen goede vlucht en alvast welkom thuis. Groetjes Hans en Hank
  2. Ruud en marian:
    26 november 2015
    Beste Arie en Jannet.Ja dit wordt het laatste stukje van het grote genieten,doe dit en wij wensen jullie een fijne thuis-reis en spreken jullie weer op Hollandse bodem.Groetjes Ruud en Marian.