Jindabyne Snowy Mountains

8 november 2015 - Jindabyne, Australië

Jindabyne, 7 nov.
Na het ontbijt rijden we naar Cooma, een wat grotere plaats 61 km terug. Het is een prachtige route. Het landschap slingert aan ons voorbij. In deze streek is geen landbouw te vinden omdat de grond te veel rotsen bevat. Wel zijn er veel veebedrijven met schapen en koeien. Cooma heeft vanwege het bikersevent ook allerlei festiviteiten o.a. een straat muziekfestival en braderie. Het is er een gezllige drukte.
Na koffie gedronken te hebben gaan we naar Thredo, een wintersportplaatsje dat nu bevolkt is door bikers. We zien zelfs eeuwige sneeuw. De bikers komen hier in een optocht aan. De groep motorrrijder wordt aangevoerd door Goldwings met zieke kinderen, die achterop de motor of in het zijspan zitten. Tevens vliegt er een helicopter waarin ook zieke kinderen met familie zitten. Een onafzienbare stoet motorrijders volgt hen. Sommige motorrijders hebben zich zelfs verkleed. Na dit gebeuren rijden we weer via een prachtige weg terug naar het hotel.

8 nov.
Vanmorgen gaan we ontbijten in Thredbo. Eerst gaan we met de stoeltjes lift naar het restaurant op 1937 mtr. Leuk ontbijt op deze hoogte. Daarna gaan we een wandeling van ca. 2 km heen en 2 km terug maken naar een loukout van  de Mount Kosciusko. We staan bijna bovenop het hoogste punt, op 2000 mtr., van Australie We zouden eventueel nog naar de top kunnen lopen, maar dat is nog 4,5 km verder, en dan ook weer terug. Dat gaan we dus niet doen. We genieten van het uitzicht en lopen zelfs nog door de sneeuw. (Helaas foto's mislukt). Terug naar beneden met de stoeltjeslift was even schrikken zo steil, maar genoten van het uitzicht.

In 1840 beklom Strzelecki deze berg. Deze Poolse ontdekkingsreiziger gaf de berg ook zijn naam, naar de Poolse vrijheidsstrijder Tadeusz Kosciuszko. De berg is waarschijnlijk al eerder bedwongen door de oorspronkelijke bewoners van Australië.
Bij diverse metingen bleek dat de berg die oorspronkelijk "Mount Kosciuszko" werd genoemd ("ongeveer 7300 voet"), een stukje lager was (7266 voet) dan zijn buurman, Mount Townsend (7328 voet). Om ervoor te zorgen dat de hoogste piek van Australië Mount Kosciuszko zou blijven, heeft het New South Wales Lands Department de namen omgewis-seld. De berg die dus oorspronkelijk Mount Kosciuszko heette, heet nu Mount Townsend, en vice versa. Hoe makkelijk kun je een probleem oplossen.

Hierna rijden we twee schitterende scenic routes, de eerste naar de Charlote Pass op 1837 mtr. We rijden onderweg door wintersportdorpjes die nu totaal uitgestorven zijn. Geen hotel etc. is open, een vreemde gewaarwording. Na van het uitzicht op de pas genoten te hebben, rijden we verder. Onderweg komen we bij een klein tuincentrum annex general store en cafe langs en besluiten daar een kopje koffie te drinken. Onderweg zien we ook nog een Echidna, Australische egel, die echter niet gefotografeerd wil worden. Als ik vlak bij hem ben trekt hij zijn kopje in.
Het was weer een fijne dag. Waarbij we een geheel andere natuur van Australie hebben ontdekt.

1. Broertje:
    8 november 2015
    Als we naar Inge gaan wordt het dus deze hoek! Skiën!
  2. Nina/Ine:
    10 november 2015
    Ongelofelijk, sneeuw in Australië
    Had er wel meer van gehoord maar 't is zo moeilijk voor te stellen in een land met subtropisch/tropisch klimaat
    En wat mooi die motorrijders met zieke kinderen, die optocht!
    Jullie genieten bovenmatig he en blijf dat vooral doen
    Groetjes
  3. Olly Tjoa:
    11 november 2015
    Hoi Arie & Jannet,
    Eigenlijk zijn jullie zowat in de richting van Melbourne.
    Ik hoop dat je nog aankeerd bij Joyce & Rob. Bel hun dan eerst. Ze zouden het heel erg op prijs stellen. Want Joyce zei nog als ze komen kan ik wat voor de lunch regelen. Nog nog een fijne reis verder. Groetjes van mij. Olly