Canberra-Snowy Mountains

6 november 2015 - Jindabyne, Australië

Canberra, 4 okt.
Vanaf vandaag zijn we weer een aantal dagen aan het reizen. Als eerste gaan we naar Canberra, de hoofdstad van Australie. Het weer werkt helaas niet mee. Het regent en het is zwaar bewolkt. Door de regen is het extra druk op de weg. Nadat we het stedelijk gebied van Sydney hebben verlaten komen we op rustigere wegen terecht. Onderweg geluncht in het restaurant van een golfclub. Eerst moesten we een formulier invullen om ons aan te melden als gast en daarna konden we bestellen. We rijden weer verder door de bergen en langs grote groene weiden met schapen en koeien. De uitzichten zijn hier weer wijds. We passeren de plaats Goulburn, dit is de eerst gestichte stad in het binnenland van Australie. Als we in de buurt van Canberra komen wordt het verkeer weer drukker. Wel zijn de wegen hier ruim. We komen langs het VVV en besluiten daar even naar binnen te gaan. We hebben wat kaarten en tips gekregen. Daarna naar het hotel.
Canberra is de hoofdstad van Australie omdat zowel Melbourne, die 27 jaar de hoofdstad was geweest, als Sydney claimden de hoofdstad te zijn. Om verdere ruzie te voorkomen heeft men toen gekozen om een nieuwe stad, ongeveer in het midden tussen Sydney en Melbourne, vanaf de tekentafels te bouwen.
Een van de toeristische attracties is de Telstra Communication Tower. Deze toren blijkt tot 22.00 u open te zijn. Na het eten besluiten we daar heen te gaan om Canberra bij night te zien. Het is ongeveer 11 km rijden. De toren is 195 meter hoog en staat op een berg van 600 meter. Het observatiedek is op 870 m boven zeeniveau. De toren voorziet in telecomverbingen tussen de grote steden. Er wordt een film vertoont van de bouw. Wat een klus is dat geweest. Het uitzicht vanaf het observatiedek is prachtig. Als we morgen tijd hebben gaan we ook nog een keer bij daglicht.

Canberra, 5 okt
We stonden op met regen. Eerst ontbeten in het hotel. Gelukkig zijn er hier veel dingen overdekt te doen dus de regen zal geen spelbreker zijn. Als eerste gaan we naar het Parlementsgebouw. Van ver zie je het gebouw, d.w.z. de vlag geplaatst in een grote vierpoot, al wapperen. Het is een imposant gebouw, dat onderverdeeld is in verschillende gebouwen. We hebben een guided tour gedaan. De gids vertelde allerlei bijzonderheden, zowel van het gebouw als de werkwijze van de politici. Er is een aparte vleugel voor de regeringspartij en een voor de oppositie. De Australische democratie is bijna gelijk aan de Engelse. Onder het gebouw zijn sportmogelijkheden en er bevindt zich een zwembad. Het gebouw is gebouwd op een afgevlakte berg. Je kunt boven op het dak komen en hebt dan een prachtig uitzicht over de stad. Dat lopen op het dank heeft een symbolische betekenis. Zonder het volk geen regering en daarom staat het volk boven de regering. De vlag die er wappert is zo groot als twee grote bussen. Elke maand wordt de vlag door twee mensen neergehaald en dan gewassen. Als hij niet toonbaar meer is wordt hij tijdens een ritueel begraven. De vlag hoeft niet elke avond gestreken te worden omdat hij verlicht wordt. Er is veel marmer gebruikt voor de bouw. Uit allerlei delen van de wereld, o.a. Italie. De bouw heeft 8 jaar geduurd. Ook staat er een Nederlandse staartklok geschonken door de Nederlandse regering. Grappig, ze bedanken je daarvoor.
Daarna zijn we naar het Australisch museum gegaan. Een enorm museum over de geschiedenis in het verleden tot heden van Australie. We hebben daar vier uur rondgelopen. Als je zou willen kun je er dagen doorbrengen zoveel is er te zien. De Australische munt was ons volgende doel. Leuk om te zien hoe de munten gemaakt worden. Hier was ook de geschiedenis van het muntstelsel te volgen. Tot 1964 hadden ze in Australie het zelfde muntstelsel als in Engeland, daarna is het een decimaalstelsel geworden.
Inmiddels is het vier uur in de middag en droog dus besluiten we nog naar het CBD te gaan. Dit is niet erg groot, wel zijn er verschillende cafetjes. We hebben er een heerlijk ijsje gegeten en besluiten de dag bij de Vietnamees. Het was weer een mooie dag.

Jindabyne, 6 okt.
Gelukkig is het droog. We vertrekken om ca. 08.45 u uit Canberra. Einddoel vandaag is Jindabyne, een plaats in de Snowy Mountains. Het is een flink stuk rijden, ruim vijf uur. Nadat we Canberra achter ons hebben gelaten, swoppen we van plek. Ik ga ook maar weer eens rijden. Deze auto rijdt zoveel soepeler als Karretje dat het even wennen is. Na ruim 200 km gerden te hebben kwamen we inTumut, een gezellig dorpje waar we bij een bakery koffie hebben gedronken. Arie nam het stuur weer over. Was ik even blij want we reden door de bergen en de weg kronkelde en daalde en steeg. Inmiddels was het gaan regenen. Jammer, want we reden door de Australische Alpen, waarvan we nu niet veel konden zien. Ondanks alles hebben we toch van de rit genoten. Onderweg passeerden ons veel motorrijders. In ons hotel in Jindabyne bleek waarom. Er is jaarlijks groot motorevent om geld in te zamelen voor onderzoek naar kinderkanker. Er doen ongeveer 3000 bikers mee. Dat was dus ook de reden dat bijna alle hotels al vol zaten toen ik wilde boeken. We werden allerhartelijkst welkom geheten door een vriendelijke mevrouw bij de receptie die meteen met allerlei info over de omgeving kwam. Als we willen, maar dat willen we niet, kunnen we zelfs koken. Ze hebben hier een soort kampkitchen. Na tassen op de kamer gezet te hebben gaan we het dorpje verkennen. Is niet al te moeilijk, want groot is het niet. Ze hebben wel twee shopping centers, een oud en een nieuw. Leuke kleine winkeltjes en restaurantjes. We gaan eten bij een van de drie pubs die het dorp rijk is. Het is er hartstikke druk met bikers. Gelukkig geen Hells Angels en aanverwanten. De bediening is eenvoudig: je bestelt aan de bar, krijgt een nummertje en als je maaltijd klaar is wordt je omgeroepen, groente, patat etc. kun je zelf pakken aan een buffet. Drank koop je apart aan de bar. Prima eten! Het was weer een welbestede dag.

1. Hans en Hank:
    6 november 2015
    Jeetje jullie zitten nu helemaal aan de andere kant van Australië,geweldig! En die toren in Canberra, ik weet niet of ik dat gedurfd had !ha ha, hoe lang gaan jullie nu nog trekken? We kijken uit naar jullie volgende verslag. Groetjes van ons ,Hank
  2. Nina/Ine:
    6 november 2015
    Sjee, wel jammer van het weer maar jullie zien evengoed weer mooie dingen en het links rijden hebben jullie vast nu goed onder de knie. Zal wel weer eventjes wennen zijn als jullie weer terug gaan naar nederland
    Hier is het nu ook somber weer maar wel te warm voor de tijd van het jaar, zowel overdag als 's nachts
    Dat museum, had ik vast ook mijn ogen uit gekeken
    Geniet nog van jullie verblijf Down Under hoor
  3. Boukje:
    6 november 2015
    Al weer zo'n boeiend verslag. Wat zien en doen jullie veel. ✈️ enz. enz. Geeft veel energie!
  4. Olly Tjoa:
    7 november 2015
    Hallo Jannet & Arie,
    Daar zou ik vorig jaar ook naar toe gaan Canberra. Maar het was niet goed getimed. Want het was vlak voor dat ik terug ging naar holland. Want met de auto van Joyce & Rob was het 8 uren rijden. Next time better. Geniet maar .
    Groetjes Olly